Pociągi specjalne

Pociąg specjalny jest formą imprezy kolejowej uruchamianej w celach turystycznych bądź z okazji jakiegoś wydarzenia. Najpopularniejsze pociągi uruchamiane są przynajmniej raz w roku przez przewoźników kolejowych bądź stowarzyszenia. Bilety na pociągi specjalne dostępne są zazwyczaj poprzez specjalnie przygotowane formularze na stronach internetowych lub na tzw. zapisy i nie można ich kupić w tradycyjnych kanałach dystrybucji.  Pociągi te występują zarówno na torze normalnotorowym, jak i wąskotorowym. Większość pociągów uruchamianych jest z wykorzystaniem lokomotyw parowych czy starszych lokomotyw spalinowych a te mające status retro również z wykorzystaniem starych wagonów np. ryflaków, boczniaków czy wagonów z otwartymi pomostami.

Rodzaje pociągów specjalnych

Pociągi specjalne możemy podzielić na:

  • pociągi turystyczne - całodniowe pociągi połączone (w ramach biletu na pociąg) ze zwiedzaniem z przewodnikiem miast, muzeów i obiektów zabytkowych lub z możliwością skorzystania z innych atrakcji ,
  • pociągi turystyczne objazdowe - objazd danych linii kolejowych z krótkim postojami, ale bez głównego celu docelowego,
  • pociągi specjalne zorganizowane w celu dowozu uczestników na imprezę docelową np. paradę, festiwal muzyczny, uroczystości,
  • pociągi specjalne, gdzie przynajmniej część trasy odbywa się nieczynnymi w ruchu pasażerskim liniami kolejowymi,
  • lokalne pociągi specjalne - jedno- bądź kilkugodzinne pociągi organizowane po dotarciu pociągu specjalnego do celu (w przerwie dla ich pasażerów), skierowane są dla lokalnych mieszkańców i uczestników "głównego" pociągu,
  • pociągi z "fotostopami" czyli specjalnymi postojami pociągu dla osób chcących wykonać zdjęcia bądź filmy, sygnalizowanymi dwoma następującymi po sobie sygnałami; po zatrzymaniu się pociągu, pasażerowie wysiadają i udają się we wskazane miejsce z którego fotografują nadjeżdżający (pociąg cofa się i wykonuje najazd) lub stojący skład; pociągi te popularne są na liniach wąskotorowych lub nieczynnych liniach normalnotorowych,
  • pociągi specjalne organizowane z okazji święta np. z okazji Dnia Dziecka,
  • pociągi retro - zazwyczaj kilkudziesięciominutowe pociągi składające się z lokomotywy parowej i zabytkowych wagonów, najczęściej uruchamiane z okazji świąt bądź podczas parad,
  • pociągi specjalne kilkudniowe,
  • pociągi mieszane - łączące dwa lub więcej wyżej podanych rodzajów pociągów specjalnych.

Najpopularniejsze pociągi specjalne

Do najpopularniejszych, regularnie uruchamianych (przynajmniej raz w roku) pociągów specjalnych należą:

  • pociąg Pirat - pociąg specjalny uruchamiany z okazji dnia dziecka, prowadzony lokomotywą parową z Poznania do Kołobrzegu przez Chodzież, Piłę, Szczecinek, Białogard i z powrotem (skład na części trasy powrotnej prowadzony jest lokomotywą spalinową), cechą charakterystyczną jest przejazd pociągu pod samą latarnię w Kołobrzegu, kilkadziesiąt metrów od plaży;
  • pociąg Kilof - pociąg z Poznania przez Wrocław do Kłodzka, Nowej Rudy i Jaworzyny Śląskiej ciągnięty lokomotywą spalinową wraz z lokomotywą parową i ma charakter wycieczki objazdowej po szlakach kolejowych polskich Sudetów;
  • pociąg Piernik - pociąg turystyczny z Poznania do Torunia i z powrotem prowadzony trakcją parową wraz ze zwiedzaniem z przewodnikiem miasta docelowego;
  • pociąg Cegielski - pociąg prowadzony trakcją parową z Poznania do Wolsztyna i z powrotem na coroczną Paradę Parowozów;
  • pociąg Blues Express - pociąg z Poznania przez Piłę do Zakrzewa Złotowskiego na festiwal polskiego bluesa, pociąg zatrzymuje się na poszczególnych stacjach na trasie, gdzie również odbywają się koncerty.

 Zobacz zdjęcia z przejazdów pociągami specjalnymi w 2014 roku w galerii zdjeć.