Pociągi specjalne
Pociąg specjalny jest formą imprezy kolejowej uruchamianej w celach turystycznych bądź z okazji jakiegoś wydarzenia. Najpopularniejsze pociągi uruchamiane są przynajmniej raz w roku przez przewoźników kolejowych bądź stowarzyszenia. Bilety na pociągi specjalne dostępne są zazwyczaj poprzez specjalnie przygotowane formularze na stronach internetowych lub na tzw. zapisy i nie można ich kupić w tradycyjnych kanałach dystrybucji. Pociągi te występują zarówno na torze normalnotorowym, jak i wąskotorowym. Większość pociągów uruchamianych jest z wykorzystaniem lokomotyw parowych czy starszych lokomotyw spalinowych a te mające status retro również z wykorzystaniem starych wagonów np. ryflaków, boczniaków czy wagonów z otwartymi pomostami.
Rodzaje pociągów specjalnych
Pociągi specjalne możemy podzielić na:
- pociągi turystyczne - całodniowe pociągi połączone (w ramach biletu na pociąg) ze zwiedzaniem z przewodnikiem miast, muzeów i obiektów zabytkowych lub z możliwością skorzystania z innych atrakcji ,
- pociągi turystyczne objazdowe - objazd danych linii kolejowych z krótkim postojami, ale bez głównego celu docelowego,
- pociągi specjalne zorganizowane w celu dowozu uczestników na imprezę docelową np. paradę, festiwal muzyczny, uroczystości,
- pociągi specjalne, gdzie przynajmniej część trasy odbywa się nieczynnymi w ruchu pasażerskim liniami kolejowymi,
- lokalne pociągi specjalne - jedno- bądź kilkugodzinne pociągi organizowane po dotarciu pociągu specjalnego do celu (w przerwie dla ich pasażerów), skierowane są dla lokalnych mieszkańców i uczestników "głównego" pociągu,
- pociągi z "fotostopami" czyli specjalnymi postojami pociągu dla osób chcących wykonać zdjęcia bądź filmy, sygnalizowanymi dwoma następującymi po sobie sygnałami; po zatrzymaniu się pociągu, pasażerowie wysiadają i udają się we wskazane miejsce z którego fotografują nadjeżdżający (pociąg cofa się i wykonuje najazd) lub stojący skład; pociągi te popularne są na liniach wąskotorowych lub nieczynnych liniach normalnotorowych,
- pociągi specjalne organizowane z okazji święta np. z okazji Dnia Dziecka,
- pociągi retro - zazwyczaj kilkudziesięciominutowe pociągi składające się z lokomotywy parowej i zabytkowych wagonów, najczęściej uruchamiane z okazji świąt bądź podczas parad,
- pociągi specjalne kilkudniowe,
- pociągi mieszane - łączące dwa lub więcej wyżej podanych rodzajów pociągów specjalnych.
Najpopularniejsze pociągi specjalne
Do najpopularniejszych, regularnie uruchamianych (przynajmniej raz w roku) pociągów specjalnych należą:
- pociąg Pirat - pociąg specjalny uruchamiany z okazji dnia dziecka, prowadzony lokomotywą parową z Poznania do Kołobrzegu przez Chodzież, Piłę, Szczecinek, Białogard i z powrotem (skład na części trasy powrotnej prowadzony jest lokomotywą spalinową), cechą charakterystyczną jest przejazd pociągu pod samą latarnię w Kołobrzegu, kilkadziesiąt metrów od plaży;
- pociąg Kilof - pociąg z Poznania przez Wrocław do Kłodzka, Nowej Rudy i Jaworzyny Śląskiej ciągnięty lokomotywą spalinową wraz z lokomotywą parową i ma charakter wycieczki objazdowej po szlakach kolejowych polskich Sudetów;
- pociąg Piernik - pociąg turystyczny z Poznania do Torunia i z powrotem prowadzony trakcją parową wraz ze zwiedzaniem z przewodnikiem miasta docelowego;
- pociąg Cegielski - pociąg prowadzony trakcją parową z Poznania do Wolsztyna i z powrotem na coroczną Paradę Parowozów;
- pociąg Blues Express - pociąg z Poznania przez Piłę do Zakrzewa Złotowskiego na festiwal polskiego bluesa, pociąg zatrzymuje się na poszczególnych stacjach na trasie, gdzie również odbywają się koncerty.
Zobacz zdjęcia z przejazdów pociągami specjalnymi w 2014 roku w galerii zdjeć.